Za nami już duża dawka informacji dotycząca uszlachetnień w druku, a przed nami ostatni już z serii „Eksperckich porad” artykuł dotyczący kaszerowania. Istnieje jeszcze bardzo wiele obszarów w poligrafii, których nie poruszyliśmy, dlatego mam nadzieję, że ten cykl zainspiruje Was do poszukiwania i zgłębiania swojej wiedzy, która tylko pomoże Wam w procesie tworzenia projektów. Tymczasem wracam już do naszego bohatera, czyli kaszerowania.
Za nami już duża dawka informacji dotycząca uszlachetnień w druku, a przed nami ostatni już z serii „Eksperckich porad” artykuł dotyczący kaszerowania. Istnieje jeszcze bardzo wiele obszarów w poligrafii, których nie poruszyliśmy, dlatego mam nadzieję, że ten cykl zainspiruje Was do poszukiwania i zgłębiania swojej wiedzy, która tylko pomoże Wam w procesie tworzenia projektów. Tymczasem wracam już do naszego bohatera, czyli kaszerowania.
Głównym zadaniem kaszerowania jest podniesienie waloru estetycznego naszego projektu. To uszlachetnienie, polegające na sklejeniu minimum 2 materiałów ze sobą, ma stworzyć grubszy, trwalszy i bardziej wytrzymały produkt. Zazwyczaj łączy się arkusz cieńszy z grubszym.
Z kaszerowaniem często wiąże się termin laminowanie, gdzie w tym przypadku produkt jest powlekany materiałem. Różnica polega na tym, że w laminowaniu materiał jest powlekany folią, natomiast w kaszerowaniu warstwą papieru, tektury, kartonu, etc.
Kaszerowanie niesie ze sobą ogromne możliwości technologiczne. Zdarza się, że nie zawsze można zadrukować na maszynie papier, tworzywo, z uwagi na jego grubość oraz strukturę, a kaszerowanie daje możliwość wcześniejszego ozdobienia obu materiałów, a następnie złączenia ich w całość. Kaszerowanie można łączyć między innymi z takimi uszlachetnieniami jak: tłoczenie, foliowanie, hot-stamping, lakierowanie.
Kaszerowanie jest stosowane najczęściej w produkcji opakowań kartonowych i ma za zadanie podniesienie waloru estetycznego produktu, nadanie mu wybranej przez siebie szaty graficznej. Wykorzystuje się je także w produkcji książeczek dla dzieci (ze względu na trwałość) czy coraz częściej – w produkcji wizytówek. W ten sposób podczas ich tworzenia można uzyskać efekt kolorowych brzegów czy po prostu sprawić, że będą one zdecydowanie grubsze. Dodatkowo kaszerowanie umożliwia zastosowanie efektu tłoczenia bez niechcianego efektu przebijania się tłoka na drugą stronę papieru i tworzenia w ten sposób efektu lustrzanego odbicia.
Kaszerowanie nie jest skomplikowane ani nie posiada zbytnich przeciwwskazań technologicznych. Poniżej spis najczęściej kaszerowanych surowców:
Kaszerowanie może być jednostronne (doklejenie 1 materiału) lub dwustronne (doklejenie 2 materiałów z obu stron).
W kaszerowaniu niezbędnymi urządzeniami są kaszerówki. Maszyny te są wyposażone w wyspecjalizowane wałki klejowe, którymi to steruje operator maszyny. Aby wykonać kaszerowanie, niezbędny jest klej, który nakładany jest powierzchniowo na wybrany przez nas materiał, czyli papier, tworzywo sztuczne, tektura, jak również skóra. Można wyróżnić różne rodzaje kaszerówek: na klej wyłącznie zimny lub na klej zimny i gorący. Wspomniany wyżej klej jest bardzo istotny przy kaszerowaniu, ponieważ od jego jakości będzie zależny efekt końcowy. Obecnie na rynku można znaleźć specjalistyczne kleje, w których składzie można znaleźć skrobię kukurydzianą. Warto zwrócić na nie uwagę, ponieważ kleje ekologiczne mają bardzo mocną przyczepność, a to sprawia, że sztywność arkusza jest jeszcze większa. Powinno się nakładać je na ciepło, jednakże w sytuacji zmarznięcia, nie będą ulegać degradacji.
Istnieje parę ważnych kwestii, o których trzeba pamiętać decydując się na kaszerowanie:
W kaszerowaniu unika się przede wszystkim:
Kaszerowanie stało się bardzo popularne, ponieważ projekt jest przez to atrakcyjny i posiada indywidualne cechy, które wyróżniają go na tle pozostałych. Dodatkowo estetyka np. opakowania przykuwa wzrok i często determinuje decyzje zakupowe klienta końcowego. Dlatego warto inwestować i wybierać m.in. kaszerowanie w celu ozdobienia projektu. Oprócz efektu wizualnego, płynącego z zastosowania kaszerowania, możliwym staje się umieszczanie na opakowaniach wielu niezbędnych informacji, które zazwyczaj są umieszczane na etykietach produktu. Nie można zapomnieć również o poprawie wytrzymałości materiału i zabezpieczeniu go przed czynnikami zewnętrznymi. Istotna jest również funkcjonalność tego uszlachetnienia, ponieważ można korzystać z tych samych opakowań w odniesieniu do różnych produktów. Jedyne co należy zrobić to zmienić kolor materiału i nadruk, aby uzyskać całkiem nowe opakowanie, a to zaoszczędza czas oraz pieniądze w procesie produkcji.
Dobrnęliśmy do końca naszych „Eksperckich porad”. Zachęcam do poszukiwania i pytania specjalistów o interesujące nas kwestie, bo im większą mamy wiedzę, tym łatwiej jest nam projektować i nadawać naszym projektom niezwykłych cech. Wasze przemyślenia na temat porad, jak i dodatkowe pytania, będziecie mogli zadawać już w najbliższą sobotę na konferencji GrafConf, na której Antalis będzie obecny. Jest to świetna okazja, aby poznać cały zespół Creative Papers Team, jak i rozwiać wszystkie wątpliwości dotyczące papierów ozdobnych oraz ich zadruku. I pamiętajcie… Wybór papieru MA ZNACZENIE!
autor: Patrycja Glanc