Nie zwalniamy tempa i przechodzimy do kolejnej ciekawej metody uszlachetnień druku - tym razem będzie to tłoczenie. Łączy się ono często ze wspomnianym w poprzednim artykule hot-stampingiem. Postaram się powiedzieć Wam na jakich papierach najlepiej wykonywać embossing, na co uważać i jak trójwymiarowość może zmienić Wasz projekt na lepsze.
Nie zwalniamy tempa i przechodzimy do kolejnej ciekawej metody uszlachetnień druku - tym razem będzie to tłoczenie. Łączy się ono często ze wspomnianym w poprzednim artykule hot-stampingiem. Postaram się powiedzieć Wam na jakich papierach najlepiej wykonywać embossing, na co uważać i jak trójwymiarowość może zmienić Wasz projekt na lepsze.
Tłoczenie (ang. Emboss) – inaczej „suchy tłok” to jeden z wielu procesów introligatorskich, które mają uszlachetnić produkt, w tym wypadku uwypuklać konkretny element. Polega na wytłaczaniu wzoru w papierze, dzięki czemu powstaje efekt trójwymiarowości 2,5D. Efekt ten uzyskuje się poprzez ściśnięcie matrycą wydrukowanego poprzednio wzoru (może to być logo, napis lub inny, dowolny element).
Tłoczenie odbywa się w temperaturze pomieszczenia, bądź też tłocznik jest podgrzewany do temperatury wyższej o kilkadziesiąt °C. To sprawia, że po ustąpieniu tłoka widać w papierze wyraźne odkształcenie. Ciekawostką jest, że czasami specjalnie używa się wyższych temperatur, aby odbarwić dany materiał i uzyskać bardziej spektakularny efekt.
Tłoczenie możliwe jest do zrealizowania na powierzchniach niezadrukowanych, jak i zadrukowanych, nie ma to znaczenia. W przypadku, w którym tłoczenie jest również wypełniane farbą przy stykaniu z matrycą, mamy do czynienia z techniką letterpress (druk typograficzny). Wytłaczanie jest bardzo uniwersalne, ponieważ każde podłoże jest do tego odpowiednie. Stosując je, projekt staje się atrakcyjny i zarazem ekskluzywny. Tą technikę możemy zastosować do zdobienia teczek, okładek książek, zaproszeń, wizytówek. Do jego wykonania używa się matryc chemigraficznych albo mosiężnych (same matryce chemigraficzne to blachy mające grubość od 5 mm – 7 mm).
Tłoczenie jest procesem, który jest powiązany z hot-stampingiem. Oznacza to, że przy uderzaniu matrycy wyciskany jest wzór i jednocześnie można nanieść folię do hot-stampingu. Chcąc mocniej przetłoczyć materiał w głąb, czyli wykonać przetłoczenie wypukłe, po hot-princie wykonuje się kolejny przelot przez maszynę, aby dokonać tłoczenia.
Najczęściej tłoczenie stosuje się przy projektach wizytówek, gdyż to one w obecnych czasach mają się wyróżniać i wzbudzać zainteresowanie. Tłoczy się wówczas napisy: imię i nazwisko właściciela albo samo logo. Foldery, a dokładniej okładki, są również uszlachetnianie tłoczeniem. Rozdając je komuś ważne jest uzyskanie odpowiedniego efektu, dlatego też tłoczy się tytuł bądź inne, ważne informacje, mające zwrócić uwagę odbiorcy. Również papier korespondencyjny jest często poddawany tłoczeniu. Ważne jest, aby pamiętać, że wzór ma być płytki, a obszar nagłówka ograniczony, ponieważ będzie to papier używany w drukarce laserowej. Nie zapominajmy również o zaproszeniach, bo i te są uszlachetniane tłoczeniem.
Istotne informacje techniczne dotyczące tłoczenia:
Stosowanie tłoczenia w swoich projektach dodaje kontrastu wizualnego, jak i dotykowego. Pozwala uzyskać obraz, tekst, wzór z widoczną grą świateł oraz cieni na powierzchniach papieru. Dzięki zastosowaniu uszlachetnień dokonuje się zmian papieru, który staje się nośnikiem przekazu reklamowego, natomiast sam produkt zyskuje na atrakcyjności i wyjątkowości swojej formy. Projekt posiada unikalny charakter i wyróżnia się na tle innych.
autor: Patrycja Glanc