Rynek sprzedaży internetowej w ostatnich latach odnotowuje dynamiczny wzrost zarówno w skali globalnej jak również w Polsce.
Rynek sprzedaży internetowej w ostatnich latach odnotowuje dynamiczny wzrost zarówno w skali globalnej jak również w Polsce.
Znaczący wpływ na taką sytuację w 2020 roku miała epidemia wirusa COVID-19, która dla wielu firm stała się motorem do podjęcia zdecydowanych decyzji i szybkiego przejścia z kanału tradycyjnego do sprzedaży online.
Problem - czym wypełnić opakowanie?
Konieczność działania pod presją czasu, jak również wszelkie restrykcje i ograniczenia utrudniły dobre przygotowanie się do przeprowadzenia takiej transformacji. Powszechne zjawisko jakie mogliśmy zaobserwować w obszarze pakowania, szczególnie w pierwszych miesiącach pandemii, polegało na wypełnianiu paczek jakimkolwiek materiałem – nie ważne jakim, byle paczka dojechała w miarę nie uszkodzona, a i to czasem bywało nieosiągalne. Co może być przyczyną takiego podejścia do pakowania i przygotowywania przesyłek? Zapewne w wielu przypadkach kluczowym czynnikiem jest poszukiwanie najtańszego rozwiązania.
Często w analizach kosztowych procesu pakowania spotykamy się z uzasadnieniami, że np. pocięta tektura jest materiałem bezpłatnym, bo firma i tak ma wiele odpadu, który musi zutylizować więc taki wypełniacz w kalkulacji kosztowej ma pozycję równą zero. Jednak warto zwrócić uwagę na to, że firma oprócz samego wypełniacza potrzebuje urządzenia do przetwórstwa takiej odpadowej tektury, miejsca do składowania tego materiału, a także rzadko kiedy kalkulowany jest koszt pracownika będącego operatorem urządzenia i przygotowującego surowiec do przetwórstwa.
Powszechnie stosowaną grupą materiałów jest również folia bąbelkowa i "chrupki" piankowe. W obu przypadkach cena jednostkowa materiału jest bardzo niska, co zachęca do stosowania takich rozwiązań. Jednak czy ta niska cena jest realnym kosztem jaki ponosi jej użytkownik w związku z korzystaniem z tych materiałów w swoim procesie? Folia bąbelkowa jak również wypełniacz piankowy są materiałem objętościowym, co oznacza konieczność poświęcenia znacznej ilości powierzchni magazynu pod składowanie tych materiałów, a magazynowanie to koszt. Ponadto prace manipulacyjne oraz czynności związane już z samym zapakowaniem detali bywają uciążliwe. Folia bąbelkowa podczas pakowania produktu przez pracownika docinana jest najczęściej już na stanowisku do pakowania - zwiększa to ryzyko uszkodzenia towaru, ale także skaleczeń wśród pracowników. Dodatkowo, tak jak w pierwszym przypadku, pozostaje aspekt estetyki i dodatkowo samego poziomu zabezpieczenia produktu.
Ryzyko utraty klienta
Unboxing experience jest bardzo ważnym aspektem w branży e-commerce. Złe pierwsze doświadczenie klienta zwiększają ryzyko jego utraty. Niezadowolony klient nie zdecyduje się zamówić ponownie.
Co ważne, coraz więcej klientów deklaruje, że oczekują że opakowanie produktu będzie przyjazne środowisku. W poprzednim artykule przytoczyliśmy raport Sustainable Packaging Unwrapped wskazujacy na kluczowe oczekiwania konsumentów od opakowań ekologicznych:
chce, aby opakowania podlegały recyclingowi.
chce, żeby opakowanie nadawało się do ponownego użytku.
chce, żeby opakowanie nie było o wiele większe niż produkt.
chce, żeby opakowanie było biodegradowalne.
chce, żeby opakowanie było zrobione z materiałów z recycklingu.
chce, żeby łatwo oddzielało się różne elementy opakowania podczas segregacji śmieci.
Wybór materiału do wypełnień nie jest łatwy. Z pewnością powinien być dostosowany do pakowanego produktu i w jak największym stopniu spełniać oczekiwania klienta. W Antalis specjalizujemy się w rozwiązaniach dedykowanych pod e-commerce ze szczególną uwagą poświęconą systemom wypełnień i amortyzacji.
Jesteś ciekawy jakie alternatywne rozwiązania możemy Ci zaproponować? Zapoznaj się z naszą ofertą.