Innovation

Innowacyjne rozwiązania logistyczne, które pozwolą zaoszczędzić czas: Siedem dróg na skróty, które pomogą zapracowanym menadżerom zmaksymalizować produktywność.

09 lut 2022 — Opakowania, logistyka, innowacyjność, efektywność
Drukuj
Innowacyjne rozwiązania logistyczne oszczędzające czas

Wydajność ma zasadnicze znaczenie w logistyce, szczególnie w czasie kryzysu gospodarczego. To oznacza, że znalezienie rozwiązań pozwalających na zaoszczędzenie czasu w codziennym zarządzaniu łańcuchem dostaw zawsze powinno mieć wysoki priorytet.

Wydajność ma zasadnicze znaczenie w logistyce, szczególnie w czasie kryzysu gospodarczego. To oznacza, że znalezienie rozwiązań pozwalających na zaoszczędzenie czasu w codziennym zarządzaniu łańcuchem dostaw zawsze powinno mieć wysoki priorytet.

Działać trzeba szybko, zwłaszcza podczas sezonowych i wielokanałowych skoków popytu. Większa dostępność, szybsze pakowanie, realizacja zamówień i dostawa – wszystko to prowadzi to zwiększenia ogólnego obciążenia operacyjnego.

Dostawy na czas to starannie skomponowana melodia, którą dostawcy, producenci, magazyny i dystrybucja muszą śpiewać unisono. Nieprzewidywalne problemy, takie jak uszkodzenie produktu, niewłaściwie uporządkowanie zapasów, podwyżki cen, opóźnienia czy niestabilność pogody łatwo mogą zakłócić tę harmonię. Gdy brakuje jednego elementu lub działa on zbyt wolno, pozostałe muszą pracować ciężej, by nadrobić wynikające z tego opóźnienia. W ten sposób tracimy czas.

Poniżej przedstawiamy kilka dróg na skróty, które pomogą zapracowanym menadżerom w branży logistycznej przyspieszyć działania, oszczędzić czas i tym samym zwiększyć produktywność.

 

Oszczędność czasu dzięki dokładności i automatyzacji magazynu

Efektywne zarządzanie magazynem to podstawowy warunek, gdy w grę wchodzi oszczędność czasu. W magazynie znajduje się wiele ruchomych części i elementów. Za pomocą innowacyjnych narzędzi można usprawnić przebieg pracy i szybkość operacyjną.

1) Analityka predykcyjna

Zarówno big data, jak i sztuczna inteligencja (AI) oszczędzają czas na magazynie, przewidując wzorce i popyt w celu optymalizacji procesów. Dokładne prognozy pomagają uniknąć uciążliwych zaległości magazynowych i obniżyć koszty, jak również ułatwiają i przyspieszają planowanie uzupełniania zapasów, konserwacji, roboczogodzin i wysyłki.

2) Inteligentne urządzenia mobilne

Urządzenia mobilne unowocześniają proces realizacji zamówień, zapewniając niezrównaną szybkość, wydajność i dokładność w całym magazynie. Zsynchronizowane z systemem zarządzania magazynem smartfony i tablety ułatwiają wprowadzanie i odbieranie informacji potrzebnych do list kompletacyjnych i etykiet wysyłkowych.

 

Urządzenia przenośne wyposażone są w skanery RFID, technologię automatycznej identyfikacji i przechwytywania danych. Oszczędzają czas pracowników zajmujących się kompletacją, czas pracy zespołów odkładających towar i robotów, co skutkuje szybszym uzupełnianiem zapasów, większą liczbą zamówień typu pull i większymi zyskami.

3) Autonomiczne roboty mobilne

Autonomiczne roboty mobilne (Autonomous Mobile Robots, AMR) to małe, zwinne roboty, przemieszczające towary na terenie magazynu. Oszczędność czasu umożliwiają czujniki i technologie mapowania, które wyznaczają najlepsze trasy w zależności od zadania i rozpoznają przeszkody, które należy ominąć.

 

Niezawodne roboty AMR szybko sortują i liczą zapasy, rozpoznając informację na opakowaniu. Przejmują także powtarzalne zadania i w ten sposób zmniejszają obciążenie pracowników, którzy mają czas, by zająć się bardziej produktywnymi działaniami strategicznymi.

 

Innowacyjne rozwiązania logistyczne, które pozwolą zaoszczędzić czas

4) Bezzałogowe statki powietrzne

Bezzałogowe statki powietrzne, znane powszechnie pod nazwą dronów, umożliwiają podgląd poziomu zapasów w czasie rzeczywistym. Dzięki dronom oszczędza się czas i zapobiega błędom. Maszyny te bowiem lokalizują przedmioty znacznie szybciej niż ludzie, wykorzystując czujniki optyczne (kamery) i skanując etykiety RFID z odległości kilkudziesięciu metrów. Szybko docierają do trudno dostępnych miejsc i nie zajmują cennej powierzchni na podłodze.

 

Oszczędność czasu dzięki inteligentnej mobilności

Krytycznym czynnikiem we współczesnych kanałach dystrybucji jest czas. Dostawa musi uwzględniać wygodę konsumenta; musi być terminowa i możliwa do prześledzenia. Jednocześnie pod uwagę należy wziąć rozwój trendów rynkowych, wymogi środowiskowe i cyfryzację. Dobre decyzje w zakresie inteligentnej mobilności decydują o szybkim i bezpiecznym transporcie towarów.

5) Optymalizacja tras dzięki AI

Sztuczna inteligencja wykorzystywana w autonomicznych samochodach i w zaawansowanej technologii wspomagania prowadzenia pojazdu, poprawia wydajność transportu logistycznego poprzez wykrywanie wzorców natężenia ruchu i zmian pogody, dzięki czemu lepiej nawiguje się po trasach i zapobiega wypadkom. Oprócz skrócenia czasu spędzanego w ruchu, AI pomaga również zmniejszyć koszty paliwa i koszty ogólne związane z dostawami.

6) Dostawy na ostatnim odcinku z wykorzystaniem Internetu rzeczy

Skuteczne zarządzanie końcowym etapem dostaw, stanowiące krytyczny czynnik różnicujący, może być czasochłonne. Ten ostatni krok dostawy często wiąże się z pokonaniem określonych trudności, związanych z gęstym zaludnieniem obszarów miejskich, przeciążoną infrastrukturą, naprawianiem pomyłek, brakiem dostępności klientów itp.

Dzięki danym dostarczanym w czasie rzeczywistym przez urządzenia i czujniki GPS Internet rzeczy umożliwia precyzyjne obliczenia dotyczące lokalizacji oraz stanu pojazdów i towarów, zmniejszając tym samym liczbę opóźnień. Przejrzystość zwiększa dokładność i szybkość działań związanych z dostawą.

 

Analityka oparta na Internecie rzeczy ułatwia także realizację specyficznych zadań, zapobiegających uszkodzeniu produktów na ostatnim odcinku łańcucha dostaw żywności i farmaceutyków, związanych z monitorowaniem wilgotności, temperatury, ciśnienia i poziomu wstrząsów.

 

7) Crowdshipping

Crowdshipping w transporcie logistycznym tworzy synergię, która przyspiesza dostawy w zatłoczonych centrach miast, gdzie wysokie zapotrzebowanie przekłada się na dużą liczbę kurierów.

 

Crowdsourcing ostatniego etapu polega na tym, że firma sprzedająca usługę lub produkt zleca dostawę lokalnym, nieprofesjonalnym kurierom, którzy dostarczają przesyłki na żądanie, korzystając z własnego środka transportu.

Łatwiejsze zarządzanie czasem

Klienci oczekują, że realizacja usługi będzie przebiegać szybko od pierwszego do ostatniego etapu cyklu sprzedaży. Dlatego płynna logistyka jest podstawą udanego i pozytywnego doświadczenia konsumenckiego.

 

Znalezienie efektywnej strategii zarządzania czasem staje się coraz łatwiejsze, dzięki nowym narzędziom i trendom, które usprawniają funkcjonowanie łańcucha dostaw. Liderzy branży logistycznej we wszystkich sektorach chętnie wdrażają te innowacje, bo optymalne wykorzystywanie czasu stanowi klucz do lepszego biznesu, szczęśliwszych klientów i większej konkurencyjności!