Ze względu na łatwość obróbki, dostępność i wytrzymałość – drewno znajduje szerokie zastosowanie do bezpośredniego pakowania produktów przemysłowych. Materiał ten w szczególności zdominował indywidualne opakowania urządzeń czy elementów konstrukcyjnych. Duża dostępność surowca i przede wszystkim parametry techniczne m.in. wytrzymałość, pozwala na konstruowanie opakowań o wyjątkowych parametrach.
Ze względu na łatwość obróbki, dostępność i wytrzymałość – drewno znajduje szerokie zastosowanie do bezpośredniego pakowania produktów przemysłowych. Materiał ten w szczególności zdominował indywidualne opakowania urządzeń czy elementów konstrukcyjnych. Duża dostępność surowca i przede wszystkim parametry techniczne m.in. wytrzymałość, pozwala na konstruowanie opakowań o wyjątkowych parametrach.
Największą grupę opakowań drewnianych stanowią różnego rodzaju palety, nadstawki paletowe oraz pokrywy. Zastosowanie tych materiałów umożliwia dość elastyczne komponowanie opakowania.
Palety drewniane - ich podstawowym zastosowaniem jest bezpieczna i łatwa logistyka. Umożliwiają obsługę procesów wewnętrznych w zakładzie produkcyjnym, a przede wszystkim przechowywanie towarów w zorganizowany i uporządkowany sposób w magazynie. Pozwalają na szybki załadunek i rozładunek transportów, co ma duże znaczenie przy ekonomice transportu. W latach 60-tych wprowadzona standaryzacja wymiarów i materiałów jeszcze bardziej usprawniła transport, jak również zastosowanie urządzeń usprawniających logistykę, jak np. wózki widłowe. Przyjęto wymiar dla europalety (1200x800 i wysokości 144 mm) – aby produkować certyfikowane palety EURO należy posiadać licencję E-Pal. Organizacji założonej w latach 90-tych, zajmującej się m.in. kontrolą jakościową producentów.
Skrzynie transportowe, skrzyniopalety - drugą największą grupę opakowań z drewna stanowią wszelkiego rodzaju opakowania wykonane z drewna litego, płyt OSB, MDF, HDF czy płyty pilśniowej. Stosowane są do szczelnego pakowania urządzeń oraz produktów jednostkowych np.: w połączniu tacami termoformowanymi do transportu komponentów produkcyjnych. Odpowiednio wzmocniona konstrukcja skrzyni umożliwia ich piętrowanie podczas transportu i magazynowania. Przy ich projektowaniu należy uwzględnić obciążenia dynamiczne podczas transportu, jak również siły statyczne powstające podczas magazynowania. Ściany skrzyń drewnianych powinny być uzupełnione o elementy nośne w postaci kantówek, które po złożeniu opakowania zapewniają jej stateczność i wytrzymałość.
Stosowane materiały:
- Płyty OSB - oriented strand board - płyta o wiórach orientowanych
- Płyta MDF - medium-density fibreboard – płyta pilśniowa średniej gęstości
- Płyta HDF - high-density fibreboard – płyta z włókien drzewnych o wysokiej twardości
- Płyta wiórowa – materiał konstrukcyjny wytworzony ze specjalnie przygotowanych wiórów drzewnych
- Płyta pilśniowa – wyrób z drewna w postaci płyty wykonanej, przez jej spilśnienie rozwłóknionego drewna i uformowanie w odpowiedniej temperaturze
Opakowania drewniane-wielomateriałowe - opakowanie drewniane charakteryzują się właściwościami wynikającymi z samego drewna. Jako materiał anizotropowy, w zależności od kierunku ułożenia włókiem i działania siły, posiada inne właściwości. Wytrzymałość mechaniczna, w tym ściskanie, zginanie czy rozciąganie, zależą od odpowiedniego ich ułożenia. Nie wszystkie produkty przemysłowe możemy bezpośrednio pakować w surowe skrzynie drewniane. Wysoka sztywności, zdolność do przenoszenia obciążeń czy drgań wymaga przy pakowaniu zastosowania innych elementów konstrukcyjnych. Otwarte w Polsce w 2019 roku Packaging Design Center specjalizuje się w konstruowaniu opakowań systemowych. W tym również opakowań, które łączą korzyści wynikające z zastosowania drewna w połączeniu z innymi materiałami. Proponowane rozwiązania realizowane w PDC to kompleksowa analiza wymagań pakowanego produktu z uwzględnieniem aspektów związanych z jego logistyką.
W przypadku opakowań drewnianych przeznaczonych do transportu produktów wrażliwych np. urządzeń elektronicznych stosowane są opakowania konstruowane z udziałem amortyzatorów wykonanych np. z pianki PE. Przy pakowania elementów wrażliwych na zarysowania stosuje się opakowania w połączeniu z wkładkami szytymi z tkanin. Takie opakowania umożliwiają transport np. lakierowanych elementów w branży motoryzacyjnej.
Ze względu na możliwość powstania korozji w przypadku bezpośredniego kontaktu z drewnem, produkty metalowe należy pakować z udziałem materiałów VCI lub w opakowania paroszczelne.
W grupie Antalis - Centra Projektowe funkcjonują w Europie w 6 lokalizacjach. Przed regularną produkcją, na etapie projektowania Klient otrzymuje cyfrowy projekt przedstawiający wizualizację 3D oraz opakowanie prototypowe.
Drewno jako materiał pochodzenia naturalnego musi spełniać szereg wymagań. W celu likwidacji rozpowszechniania potencjalnie szkodliwych organizmów Sekretariat Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin (IPPC - International Plant Protection Convention), będący częścią Organizacji Narodów Zjednoczonych wydał międzynarodowe normy dla środków fitosanitarnych ISPM 15 (International Standards for Phytosanitary Measures). Zgodnie z tymi zaleceniami, drewno/opakowania poddane obróbce m.in. obróbce cieplnej (HT), mogą być stosowane do transportu międzynarodowego. Zgodnie z zaleceniami IPPC drewno należy wygrzewać do temperatury wnętrza 56 ° C przez co najmniej 30 minut. Taki materiał musi być odpowiednio oznakowany w celu identyfikacji przez służby celne. Producent jest zobowiązany do trwałego umieszczenia standaryzowanego znacznika. Na którym zawarte są informację o metodzie fumigacji, kraju pochodzenia, regionu oraz numeru firmy która przeprowadziła ten proces.