Niedawne badania neurologiczne wykazały, że komunikacja na papierze ma większy wpływ na reakcję emocjonalną niż komunikacja cyfrowa. Zwiększa też atrakcyjność i wartość jakości z perspektywy konsumenta.

Niedawne badania neurologiczne wykazały, że komunikacja na papierze ma większy wpływ na reakcję emocjonalną niż komunikacja cyfrowa. Zwiększa też atrakcyjność i wartość jakości z perspektywy konsumenta.

Wydaje się, że marki luksusowe intuicyjnie przeczuwały owe rezultaty jeszcze zanim przeprowadzono badania i zanim okazało się, że w przypadku wysyłek tradycyjnych średnio 93% wysyłek jest otwieranych w porównaniu z około 20% w przypadku ich cyfrowego odpowiednika. Niedawne przykłady pokazują, że innowacyjne firmy i start-upy ponownie odkrywają siłę spersonalizowanej komunikacji na papierze.


Kiedy komunikacja staje się osobista

W erze cyfrowego przeciążenia i jednolitości stylu kaligrafia może być szczytem personalizacji i ukierunkowania komunikacji. Edouard Dupont, zawodowy kaligraf z Paryża, wyjaśnia, w jaki sposób „marki czasami muszą zmieniać świat cyfrowy, używając spersonalizowanej komunikacji papierowej”.

Poprosiliśmy Edouarda Duponta, aby opowiedział nam więcej o swoim procesie twórczym. „W kaligrafii każdy projekt jest wyjątkowy i szyty na miarę. Podczas gdy słowa mają przekazywać przesłanie, kaligrafia dodaje warstwę emocji i ma na celu wzmocnienie tego przekazu”.

Wybór papieru jest prawdopodobnie jednym z głównych czynników podczas projektowania projektu, jak wyjaśnia później: „Jeśli chodzi o projektowanie nośnika komunikacji drukowanej, wybieram papier według różnych kryteriów takich jak: materiał, faktura i kolor. Pozwalają mi one odzwierciedlić wszechświat. Techniki drukowania (tłoczenie, druk na gorąco, sitodruk ...) również odgrywają ważną rolę w uszlachetnianiu papieru. Kaligrafia następnie sublimuje podłoże swoim stylem i duchem”.
 

Sztuka ręcznego pisma
 

Aby wykonać kaligraficzną kreację, lubię mieszać techniki pędzla i pióra. Jednak te dwie techniki wymagają przeciwnych właściwości technicznych. Japońskie papiery, takie jak washi, są bardzo atrakcyjne do mycia pędzlem, ale są bardzo włókniste, a atrament topi się przy użyciu łacińskiej stalówki kaligraficznej, która preferuje bardziej zamknięte papiery, takie jak welin. Aby móc zmieszać washi i stalówkę, używam papierów, które zawierają wystarczającą ilość kleju. Jeśli chodzi o papier do druku, Curious Matter to papier zawierający skrobię ziemniaczaną, która daje bardzo ciekawe efekty”.

Mówiąc o obecnych stylach kaligrafii, Edouard Dupont wyjaśnia, że ​​jest to mieszanka zachodniej i wschodniej wizji sztuki pisania. Zachodnia tradycja pisania jest statyczna i zorientowana na wyniki, jest dziełem ozdobnego złotnika. Natomiast wschodnia tradycja kaligrafii koncentruje się na gestach, ruchu, jest bardziej uosobiona i ma na celu tchnąć życie w dzieło.


Tysiącletnia tradycja inspirująca młodych artystów

Jak wyjaśnia Adrien Bossard, administrator Muzeum Sztuki Azjatyckiej w Nicei: „Kaligrafia chińska składa się z ruchów mocno przesiąkniętych taoizmem. To chyba najważniejsza sztuka w Chinach. Uczony trzymając pędzel mobilizuje formę twórczego oddechu, aby wypełnić pustkę, mobilizuje swoje siły i narzędzia do odtworzenia wszechświata”.

Aby w pełni zrozumieć różnicę w zachodnim podejściu do kaligrafii, ważne jest, aby zrozumieć, że kaligrafia chińska jest jak jej wyrocznia. Narodziła się ona na powierzchni skorup żółwi, które były używane w piromancji. Skorupy albo kości i łopatki zwierząt wrzucano w ogień a pęknięcia były rozszyfrowywane, aby przepowiada przyszłość. Te wiersze powoli uformowały się w kompletny system, który trwał miliony lat, oraz w gest pisania, który wciąż jest przesiąknięty znaczeniem.

We współczesnym społeczeństwie chińskim kaligrafia nadal zajmuje ważne miejsce, a nawet jest częścią programu nauczania dla uczniów już w bardzo wczesnym etapie. Umiejętność używania pędzla jest nadal uważana za formę sztuki, a niektóre gesty kaligrafa są bardzo zbliżone do praktyki takiej jak Tai Chi. Silny wyraz tej dbałości o gest można odnaleźć we współczesnej praktyce malarstwa wodnego. W chińskich parkach ludzie piszą na kamieniu za pomocą wody, która następnie wyparowuje, pozostawiając jedynie ruch pisania. Kaligrafia artystyczna staje się sztuką performance.

 

Sztuka ręcznego pisma
 

Ponieważ kaligrafia chińska tyczy się przede wszystkim gestów, przez swoje bogactwo w tysiącleciu historii, oraz jest przesycona filozoficznym i artystycznym związkiem z takimi pojęciami, jak pustka oraz życie i natura. Artyści tacy jak Fabienne Verdier byli w stanie odłączyć ten gest od kultury chińskiej i zastosowali go do innych przedmiotów.


Ziarno sztuki abstrakcyjnej

Przez prawie 10 lat Fabienne Verdier studiowała malarstwo, sztukę i filozofię w Instytucie Sztuk Pięknych w Syczuanie u wielkich mistrzów malarstwa chińskiego. Stała się ona pierwszą osobą niepochodzącą z otoczenia chińskiego, która otrzymała wyższy stopień naukowy na Uniwersytecie i rozpoczęła karierę z silnym przywiązaniem do chińskiej kaligrafii. Ale zajmowała się także amerykańskimi ekspresjonistami, flamandzkimi prymitywami i teorią muzyki w Akademii Muzycznej Julliard.

 

Sztuka ręcznego pisma

 

Jej praca opiera się na ruchu a chińska koncepcja pustki jest centralna w jej twórczości. Jak sama wyjaśnia "Moją jedyną obawą gdy rozpoczynam pracę jest ewokacja pustki. Na początku była to pustka... Poświęcam wiele czasu aby o niej myśleć, ponieważ wydaje mi się to niezbędne".

Choć zainspirowała mnóstwo młodych artystów, umiejętność chińskiej kaligrafii do stania się sztuką abstrakcyjną nie jest do końca nowe. Adrien Brossard wyjaśnił jak w czasach dynastii Tang (618-907), kaligrafowie wymyślili "dziki" i "szalony" styl kursywy, "gdzie linie zlewają się ze sobą a pismo czujesz bardziej niż je widzisz. Pisanie staje się motywem artystycznym podążającym za gestem. Aby osiągnąć ten poziom musisz mieć opanowane wszystkie inne style. Wymaż całą naukę stylów kaligrafii". Próba wymazania, której podejmuje się Edouard Dupont w swoim paryskim warsztacie. Kiedy mówi o swojej pracy wspomina o medytacji i stanie koncentracji, który pozwala mu znaleźć odpowiednie gesty. Gesty, które zostawią niezapomniany ślad na papierze.

Ponieważ papier przemawia do wszystkich naszych zmysłów, ponieważ tętni materialnością, może zachować część gestu i przekazać ją. To być może jest jeden z powodów dla których komunikacja za pośrednictwem papieru jest jest bardziej efektywna, ponieważ odwołuje się do naszej zbiorowej pamięci, składającej się z pokoleń ludzi, którzy gromadzą życie atramentem na papierze.